Motion till Kyrkomötet
Tidskrift med vetenskaplig ambition

Mot 2005:106

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att föranstalta om utgivande av en ny tidskrift med vetenskaplig ambition.

Motivering

Till Kyrkomötet 2003 motionerade jag om att utgivningen av den 2002 nedlagda tidskriften Tro och tanke skulle återupptas. Denna tidskrift fyllde en viktig funktion som ett forum, där resultat av forskning rörande kyrkan kunde publiceras. Tro och tanke är inte den enda värdefulla tidskrift som försvunnit under de senaste åren. Även den respekterade kulturtidskriften Vår lösen har lagts ned.

Det har talats om att på något sätt ersätta de nedlagda tidskrifterna, men fortfarande finns inom Svenska kyrkan ingen tidskrift eller motsvarande med vetenskaplig ambition, inget avancerat forum för publicering och diskussion av teologisk forskning. Denna brist måste på något sätt åtgärdas. Särskilt viktigt vore det att få till stånd en tidskrift som intresserar och tilltalar en intellektuell läsekrets även utanför de rent fackteologiska kretsarna.

Härmed hemställs att Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen av föranstalta om utgivande av en ny tidskrift med vetenskaplig ambition

Uppsala den 26 juli 2005

Eva Nyman